Astăzi vom afla multe informații interesante despre orașul nostru în perioada romană. Muzeul nostru deține în colecția sa o inscripție votivă care atestă rangul de minicipium pentru Napoca, în timpul împăratului Hadrian, acest artefact fiind considerat un fel de certificat de naștere al orașului roman. Dar ce înseamna municipium, care era denumirea romană a orașului, care erau limitele sale teritoriale, cine îl apăra, de ce a fost fondat aici și care era importanța acestui oraș? Pentru toate aceste întrebări primiți răspunsuri edificatoare de la colegii noștri, specialiști în perioada romană, dr. Viorica Rusu Bolindeț și dr. George Cupcea. Despre soarta orașului după retragerea administrației romane, ne povestește dr. Radu Ardevan.
Altar votiv, Napoca (Cluj-Napoca, jud. Cluj)
[I(ovi) O(ptimo) M(aximo)] / Cons(ervatori) mu/nic(ipium) Aeli(um) / Hadr(ianum) Napoc(ensium) / cura IIvir(orum) q(uin)q(uennalium) / C(ai) Numeri(i) Deci/ani et Iuli(i) Ingenui / v(otum) s(olvit) l(ibens) m(erito).Lui Iuppiter Optimus Maximus Conservator, municipiul Aelium Hadrianum al Napocensilor, prin grija duumviri-lor quinquennales Caius Numerius Decianus şi Iulius Ingenuus, a îndeplinit legământul, cu plăcere şi pe merit.
Inscripția atestă faptul că Napoca avea rangul de municipium.
Altar votiv, Napoca (Cluj-Napoca, jud. Cluj)
Libero Pa/tri deo / P(ublius) Ael(ius) Mar/cianus dec(urio) / col(oniae) Napoc(ensium) / pro sua et / suorum / v(otum) s(olvit) l(ibens) m(erito).
Zeului Liber Pater, Publius Aelius Marcianus, decurion al coloniei Napocensilor, a îndeplinit legământul cu plăcere şi pe merit, pentru sănătatea lui şi alor săi.
Acest altar era închinat lui Liber Pater, grecul Dionysos, zeul vinului de către un decurion (membru în senatul local, ordo decurionum) al coloniei Napoca, Publius Aelius Marcianus și atestă statutul de colonia al localității Napoca.